mandag 17. mars 2014

Laaaangstekt Hjortestek



Her en dag fant vi ut at vi ville ha Hjortestek. Vi hadde en i fryseren, så den ble tatt opp flere dager før vi skulle ha den. Langsom tining i kjøleskapet. Den dagen vi skulle bruke den så masserte jeg inn salt, pepper og krydderblanding av fersk timian, rosmarin og persille som var hakket opp. Steika ble brunet i smør på alle sider. Hadde over 3 - 4dl med rødvin og 4 knuste einerbær. Jeg la også noen biter med gulrot, persillerot, løk og selleri som "seng" for steika.
 Steika fikk et steketermometer inn i "kroppen" og stekovnen ble satt på 90grader. Så tok vi bilen og kjørte på handletur med svigermor og på besøk hos eldstesønn med familie.
Flere fluer i en smekk!
Jeg tror steika sto inne i ovnen ca 6 timer.
Når steika nærmet seg 62 gr som tilsier at den er rosa inni, tok jeg ut steika og silte fra stekeskyen. Inn med steika litt til. Vi hadde rotgrønnsaker med smør i folie og ferdigkjøpt fløtegratinerte poteter inn i ovnen den siste halvtimen. Synes det blitt liten tid for grønnsakene, så neste gang koker jeg de for seg selv.
Så brunet jeg ca to ss smør og to ss mel før jeg spedde med stekeskyen. Smakte til med to stykker brunost og en ss ripsgele. Det ble en herlig saus.

Fant en flaske rødvin:


 Jeg sa til min mann: "Det er noe av det beste vin jeg har drukket på lenge, er det årstall på den tro?"
Jeg for ut på kjøkkenet for å sjekke på flaska. Da fikk jeg høre fra stua: "Åh, tror du den har gått ut på dato eller?" Han har peil på vin se….

Ha en fin dag og fin uke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar