mandag 3. februar 2014

Kunnskap er makt!









Fransk Kurs.

Har alltid hatt den formening om at hver dag en lærer noe nytt, er en nyttig dag.

En av de første kursene jeg tok var et fotokurs sammen med min søster. Det var gamle analoge fotografiapparater vi hadde. Det skulle være sort/hvitt. Vi tok bilder og lærte å fremkalde filmen. Og så fikk vi forstørre bilder. Jeg laget et bilde av min sønn. Når det skulle forstørres så laget vi "sky" rundt ved å bevege hendene over bilde. Det ble ganske fint, men det var ikke noe Photoshop den gang. Så det er vel noen ting jeg ville ha forbedret. For noen år siden tok jeg Fotokurs på nett. Det var om å lære seg fototeknikk i digital fotografering. Har lært noe der, så jeg bruker aldri fotoapparatet på auto. Bruker innstillingen mest på blenderåpning. Da får en mer dybde i bildene. Jeg husker da jeg begynnte på det kurset så sa en kollega av meg at hun synes det var forferdelig dyrt!! "Ja, det koster", sa jeg "men jeg har ikke krystallkrone på do!" Det har hun. Og når en annen kollega sa at han og synes det var dyrt, så svarte jeg at jeg hadde ikke spesialdesignet salongbord til 30.000kr i stua. Det har han. Vi har alle våre interresser.

Noe helt annet var da jeg tok Kurs i Fransk matlaging sammen med min mor. Kurset ble holdt i et gammelt hus som lignet litt på Ville Villekulla til pippi Langstrømpe. Ei herlig fransk dame lærte oss om fransk husholdskost. Mamma og jeg kokkelerte og noterte. Og prøvde når vi kom hjem. Det var veldig gøy! Jeg har brukt flere av de oppskriftene gjennom årene. Blandt annet en veldig spesiell løksuppe.

I dag skal jeg på Fransk kurs. Var på det i høst, men hun herlig dama vi hadde da kan desverre ikke ha oss i år. Hun har fått stipend og skal gjøre noe annet. Men vi har fått tak i en annen dame som skal hjelpe oss. Så da skal vi fortsette der vi slapp før jul. Neste år skal min mann og jeg til Frankrike. Vi skal til ei som heter Benny. Hun er fra Arendal, men hennes mann er fransk. Han snakker bare fransk, så mitt mål er å kunne snakke med ham. Greit å ha et mål!

Psykologi har alltid interresert meg. Tok et kurs i det for mange år siden. Brevkurs. Skulle gjerne ha lært mye mer om det. Kune faktisk tenkt meg å studert det på universitetet. Men jeg reiser så mye, så det for holde med det jeg leser i bøker og på nettet.

Da jeg bodde i Ski jobbet jeg på en dynamittfabrikk. Ung og med masse energi. Da tok jeg handelskolen på fritiden. Og en kveld i uka med maskinskrivekurs. Ja, handelskolen har jeg vel ikke hatt mye nytte av, men maskinskriverkurset har vært godt å ha. Jeg klarer å skrive en del uten å se på tastaturet. Og så går det litt fortere.

Jeg har jobbet i Nordsjøen i over 20år. Da jeg hadde jobbet i et par år i cateringen, fant jeg ut at det var ikke et sted jeg kunne være i alt for mange år. Da fant jeg ut at jeg skulle ta meg en ny utdanning. Jeg er utdannet telegrafist eller radiooperatør, men den gang så jeg ingen mulighet til å få jobb som det. Da tok jeg opp de fagene jeg manglet for å ha full "gymnas" utdannelse. Sykepleier ville jeg satse på. Så jeg tok opp naturfag, engelsk, norsk og historie. De andre fagene hadde jeg bra karakterer i. Gjennomførte alle fag og tok eksamen. Men plutselig fikk jeg mulighet til å jobbe som radiooperatør så da ble det ikke noen sykepleierutdannelse på meg. Det tror jeg er veldig bra, for jeg besvimer nesten bare jeg ser blod.

Og så tok jeg kurs i Quilting. Jeg har en nabo som er suveren til det. Hun overtalte meg til å ta et kurs. Jeg køpte inn stoff, maler, "linjal", skjærekniv og all verdens ting jeg trengte. Symaskin har jeg. Gikk på med krumma hals og tenner, men det var liksom aldri MEG. Ja, jeg fikk sydd et "Velommen" teppe som hang i gangen der vi bodde før, men nei. Det var ikke noe særlig for meg. Men traff mange hyggelige ivrige folk!

Det er masse Kurs en kan gå på. Både i nærmiljø og på nettet. Noen er rimelig, noe er gratis og noen er dyre. En lærer noe og en treffer folk hvis en går på et kurs i nærmiljø.

Men det jeg lærer mest av er vel alle mine reiser. Der lærer en mye. En må regne om kurs. Matte. Hvor er vi? Geografi. Hva slags folk bor her? Hva driver de med etc.? Samfunnsfag. Politikk. En vil jo gjerne snakke med folk og da lærer man språk.

Jeg har glemt å nevne biblioteket. Der har de informasjon om nesten alt. Det finnes lærebøker om det meste. Få deg et kort og gå dit for å finne noe du kan lære om.

Meld deg på et kurs, eller finn noe på nettet. Det ligger utrolig mye nyttig lærdom der.
Kast ikke bort livet på spill.
Lær deg noe nytt!
Treff andre folk!

Ha en fin og lærerik dag!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar