mandag 14. april 2014

Sjøtunge


Når vi er i Danmark blir det spist litt mere fisk enn hjemme. Vanligvis kjøper jeg rødspettefileter.
Til og med barnebarna elsker det. 
Men denne gang som vi er alene kjøpte vi sjøtunger. De var hele.
Jeg melet de først. Liker det på fisk. 
Så tok jeg fram flytende margarin for å steke de i, men tenkte for meg selv. Du steker ikke sjøtunge i margarin!? Så det var inn i kjøleskapet og ta fram meierismør.
Det ble pepret og saltet, så litt sitronpepper og litt sitron.
Jeg er ingen kokk, men liker å lage mat.
Salat måtte vi også ha. Hadde glemt å ta med rømme, så denne gang ble det Creme fraiche.
Blandet med sukker og sitron. Så hadde jeg frisk salat oppi det.
Serverte nykokte poteter til.
Voila, Servert!
Gjerne med et glass god hvitvin.

En gang var vi med Superspeed fra Danmark med et barnebarn. Hun fikk velge hva hun skulle spise, og fornuftig som hun var, valgte hun laksemiddag. Det gikk greit helt til hun satt seg ned for å spise. "Hva er de sorte prikkene?". Det er pepper, sa jeg. Nei, pepper skulle hun ikke ha. Da sa jeg: " Du er jo SÅ glad i de fiskefiletene jeg steker, og på de er det sitronpepper". "HVA? Jeg liker hverken sitron eller pepper bestemor!" sa hun. Da svarte jeg: "Å? Det var rart. Sist spiste du fire fisk!" Da gikk laksen med litt pepper ned på høykant. For hun TRODDE  bare at hun ikke likte det.

Enkel og grei mat, som min mann liker selv om han sier at fisk ikke er mat!

Ha en fin dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar