fredag 29. august 2014

Psykopater

De fleste kjenner en psykopat. Eller har iallfall hørt om det.
Det finnes både mannlige og kvinnelige.

De er ikke lett å kjenne igjen før det er for sent, for de har en manipulerende adferd.
Et overfladisk følelsesliv, manglende empati og ansvarsfølelse.
Det er aldri psykopatens skyld, bare alle andres.
Det er meg, meg, meg, mitt og mine.

Psykopatene er løgnaktige og falske.
Egosentriske og upålitelige.
Og så har de lett for å kjede seg.
De har også en snyltende livstil. Ikke mye å bidra med.

Behovet for anerkjennelse og ros er uendelig.
De som er sammen med psykopaten får ofte følelsen av at de aldri er bra nok og ikke noe verdt. Bryter ned selvbilde.

Jeg har sett psykopat som har forandret et utadvendt menneske til å bli som en katt som smyger seg avgårde. Unngår blikkontakt og sjelden smiler.

Først er en psykopat den mest elskelige, romantiske og kjærlige personen.
Så starter kontrollen. Fjerne alle personer som kan være til noe støtte til offeret.
Ha full kontroll over brev, mail, penger, kontoer. Ja, alt. Full kontroll!
Så starter manipuleringen.
Hvis psykopaten føler at han ikke får full kontroll, kan han også finne på å overtale offeret til å flytte til et annet sted hvor offeret ikke har noen venner eller familie som kan være til støtte.

Psykopatens oppførsel er i realiteten psykisk vold.
Offeret kan ikke gjøre noe for å hjelpe psykopaten.

Det enesete en kan gjøre er å komme seg ut av forholdet!

Så tenk deg om.
Ha en tankefull dag!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar