tirsdag 8. april 2014

Måker


Jeg liker måker.

Odd Børresen sang om at han hater måker. Det gjør ikke jeg. Synes de er fine. Og trivelige.
De er også et vårtegn. Da jeg bodde på Gressvik, hadde jeg Huthholmene rett nedenfor der jeg bodde. Og for meg var det et vårtegn når måkene kom. Den ene holmen var fuglereservat. Det var ulovlig å gå i land på den. Det var et utrolig liv der ute når de fant seg en partner og drev å hekka.


Når jeg kom hjem fra Nordsjøen var det herlig å kunne sette opp verandadøra. Sette meg på trappa og sitte å høre på måkene når de levde sitt liv på holmene.


Jeg vet ikke hvor de er om vinteren. Det er jo noen her da også, men de er ikke så mange.
Det eneste en må passe på, er at det ikke er matrester ute etter en "fuktig" grillaften. Da kan de bli litt skrikete og herje vilt på terrassen når du prøver å sove.

Ellers er de fine fugler.

Ha en fin dag. Med eller uten måker!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar