lørdag 27. september 2014

Livets skole

Da vi gikk på barneskolen, ungdomsskole, videregående eller hva det ble.
Hvem skulle tro at skolefag og lærdom skulle følge deg hele livet?

Faget norsk: Vi er på Facebook, jeg blogger, vi leser aviser, bøker, leser på nettet etc.
Det tar aldri slutt. 

Skolekjøkken: Vi må jo ha mat! Om du bor alene eller har familie, så må vi kunne lage mat. Alt det vi synes var så bortkastet har en jammen lært seg å sette pris på.

Språk: Skal du forstå noe må du kunne språk. Engelsk bruker mange daglig. Vi har brukt en del Tysk, og jeg har lest litt Fransk. Nå må jeg hive meg på Fransken igjen i vinter, fordi vi har lyst til å reise til Frankrike neste høst.

Geografi: Med alle mine reiser med og uten bobil, så bruker vi en del kart (ja, vi har GPS også). Men når vi planlegger så er det greit å se avstander vi skal dra.

Samfunnsfag: Der kommer reisene inn igjen.

Matte: Reiser igjen. Må regne om valuta i hue!

Håndarbeid: Jeg har både sydd og strikket. Strikkingen minker det veldig på pga av hendene ikke er bra lenger, men jeg kan kose meg med litt strikking iblant. Moro å skape noe.

Historie: ÅH, som jeg hatet historie på skole! Men det angrer jeg på i dag. Vi er på en del guidede turer når vi kommer til forskjellige steder og da blir det mye historie. Har tenkt å hive meg på Europas Historie i vinter.

Naturfag: Har vært i dyreparker og på blomsterutstillinger og hager.

Valgfag: Foto!!! Min store lidenskap. Har fotografert mye siden jeg kjøpte mitt første speilrefleks i Japan for snart 40 år siden.

Gym: Ja, det var litt værre. Var aktiv på turn fra 6 - 15 år. Og så har jeg vært med på litt håndball og svømming. Men ikke så mye de siste årene.

Så der kan en se hva en lærer og hvor lenge det fortsetter.
Det kaldes vel livets skole?

Ha en flott dag, og lær deg noe nytt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar