søndag 9. februar 2014

Eplekake










Alle liker lukta av nybakt eplekake med sukker og kanel. Det dufter nydelige i hele huset. Jeg har en veldig enkel oppskrift på eplekake som jeg fikk av ei venninne engang. Har laget den mange ganger, og alle liker den. Den er "Bankers". Blir aldri misslykka heller. Jo, en gang. Da hadde jeg så dårlig tid.
Her er oppskfriften:

Først sett ovnen på 175 grader.

Lisbeths eplekake:

3 egg og 2,5 dl sukker vispes til eggedosis

smelt 125 gr smør/margarin

2 dl hvetemel
2 ts bakepulver

Når egg og sukker har blitt eggedosis har jeg i hvetemel og bakepulver og visper litt til.
Så har jeg opp i det smelta smøret som jeg har avkjølt litt.
Visper litt til.

Så er det bare å ha røren opp i ei rund form som er godt smurt. (Jeg har smøring på sprayboks.)

Skrell eplene, ta vekk steiner (Jeg bruker kjernehusfjerner).
Skjær eplene i fine båter og legg dem i røra. Gjerne i mønster rundt.
Ha på sukker og kanel og stek i ca 1/2 time.

Kjenn etter med en pinne om kaka er ferdig stekt.
Nå jeg skal lage kaka til voksne har jeg i roser som er "marinert" i rom, cocnac, portvin, madeira eller hva en har i hus. Hakkede mandler. Litt av hvert av det en vil ha.

Har du et par epler i hus så sett i gang. Det er fort gjort og gleder mange (eller få).

Ha en fin morsdag!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar