mandag 10. februar 2014

Tollere og syndere


Første gang jeg ble stoppet i tollen var for mange år siden. Jeg var med min mor på Pensjonisttur. Vi reiste i buss fra Fredrikstad til Sverige. Handlet litt, sang på bussen og koste oss. Bussjåføren fortalte at det vi kjøpte av alkohol og sigaretter i Sverige måtte vi ha med kvittering på. Vi tok ferja over til Sandefjord. Vi fikk kvote der, men hadde ikke "lov" for vi hadde ikke vært mange nok timer ute av Norge. Pytt, pytt. Vi tok sjangsen. Handlet og koste oss på ferja og kom i land i Sandefjord. Der kom tollerne. 4 - 5 stykker. Tenk en buss full av pensjonister i Desember. Tenk om de hadde kjøpt seg en ulovlig "knert" til jul!!??? Så de saumfarte hele bussen og alle måtte ta med sine varer og inn på tollerkontoret. Min mor og jeg passet på å bli de siste som ble hentet inn. I mellomtiden så åpnet vi flaskene og drakk litt av hver. Når vi kom inn til tollerne sa min mor: "Jeg vet hva dere gjør med smuglerspriten. Det blir sykehussprit. Men dere kan ikke bruke det vi har drukket av, for vi har HIV og AIDS. Begge to!" Kan tro de tollerne lo. Men min mor fikk beholde to pakker røyk som hun hadde kjøpt til min søster. Resten tok de, og bot fikk vi også.

Men jeg synes det var litt rart at de ikke tok bussen som sto foran oss. Den var fyllt av folk som hadde vært i bryllup i Polen. Tror de kunne finne mye rart i den bussen, men de gikk fri. Lettere å ta pensjonistene!

Ha en fin dag og fin uke, og pass deg for tollerne!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar