søndag 16. februar 2014

Røykeslutt


Delikat?

Nei, det er ikke mye delikat. Jeg skal liksom slutte å røyke (igjen!), men det er ikke lett. Det er lenge siden jeg bestemte meg for å slutte en gang i nær fremtid. Først bestemte jeg meg for å slutte å kjøpe røyk på taxfree og sånt. Jeg skulle røyke opp det jeg hadde. Den var grei. Klarte det. Men så nærmet det seg at vi skulle reise til Gran Canaria, og jeg kunne liksom ikke slutte mitt i en ferie der? Tok med meg resten av røykpakkene og puffa ivei. Men når det var slutt på de pakkene, så kjøpte jeg en kartong der nede.
 Og den holdt lenge. Når den var slutt og jeg sneipet den siste, ble jeg helt desperat. Hadde jeg ingen røyk i huset???? Lette og lette i alle vesker og skuffer. Phufff….. Heldigvis fant jeg ei halv pakke Prince Mild! Redda igjen. Men da jeg tok den siste av den, så snakket mannen med sin sønn på telefonen om ei kvote han hadde kjøpt for de. Da sa sønnen at forloveden hadde slutta å røyke. Min mann ville selge den kartongen, men det protesterte jeg på. Den skulle jeg røyke opp!

Så da holder jeg på enda. Det nærmer seg slutten på den røyken også. 
Hvorfor skal det være så vanskelig?

Noen sliter og noen slutter lett. Min mann bare sneipet røyken, så var han ferdig å røyke. Tobakspakka lå på bordet lenge, men han er sta så han klarte det. Nå puffer han bare litt sigar når vi er i selskap og sånt, men det er jo ikke å røyke. Det er jo bare å kose seg for en trekker jo ikke ned!

Og så er det vekta da. Hver gang jeg har sluttet å røyke, går vekta opp. Rett opp!
Hvor svær kan jeg bli? Synes jeg er diger nok.

Og så er det den kosen om morgenen. Går ut på verandaen, tenner meg en røyk og sitter og filosoferer og har det koselig. Ser på skyene, hører på fuglene. Ja, har det helt greit for meg selv. Min lille tid der ute.

Nei, nå må jeg ut å ta en røyk. Det er ikke mange igjen nå, så får vi se hvor lenge røykeslutten holder denne gangen.

Ha en fin og røykfri dag!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar