fredag 9. mai 2014

Kylling


Denne kyllingoppskriften er bankers. Blir aldri mislykket.
Den er saftig og veldig god. Og lett å lage.

En kylling
salt og nykvernet pepper
3 små never friske urter (basilikum, persille, merian) uten stilker og finhakket
4 ss olivenolje
1 sitron, delt i to
4 laurbærblad, revet i biter
2 kvaster frisk rosmarin


Først klippet jeg opp urtene.
(brukte stavmixer med tilhørende bolle)

Så satt jeg ovnen på 225 grader. Litt olivenolje og smør i en langpanne og satt den inn i ovnen.


Så tørket jeg kyllingen med kjøkkenpapir godt inni og gned litt salt i buken.
Tok forsiktig tak i skinnet øverst på brystet og laget en "lomme der".
Hadde i litt olivenolje og hakkede urter.
I buken la jeg laubærbladene, sitronen, og kvastene med rosmarin.

Så bindte jeg det opp med bommuldstråd. (Beina samla).
Kuttet litt i kyllinglåra og gned inn kyllingen med resten av urteblandingen, salt , pepper og litt olivenolje.

Så stekte jeg kyllingen først på den ene brystet i 5 min.
Så det andre brystet i 5 min.


Potetene ble vasket og delt i fire. De ble blandet godt med litt av urteblandingen og litt olivenolje og smør.

Så ble kyllingen lagt på ryggen og fatet med poteter satt inn for å steke i 1 time.

Noen vil ha saus til og andre vil ha dressing eller noe annet. Fritt fram.

Det blir veldig godt.

Oppskriften er laget av Jamie Oliver. Og er fra boka: "The Naked Chef"
Han har mange lette oppskrifter som smaker nydelig.

Bon appétit!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar