tirsdag 18. mars 2014

Et lite mattips!


Noen av ingrediensene til fiskeboller i hvit saus.

Her for en stund siden hadde vi flotte ferske reker som vi koste oss med. Det var masse rogn i de, så jeg ville fryse ned rekeskallene. I dag skal vi ha fiskeboller i hvit saus. Jada, god norsk mattradisjon!
Da tok jeg fram de fryste rekeskallene og de skal jeg koke opp i melk. Når en koker opp melk må en aldri forlate kjelen, for plutselig koker det over.
Jeg lar det koke litt mens jeg "stuer og presser" på rekeskallene. Så siler jeg fra og vips har jeg "rosa" melk til å lage hvit saus av.

Eneklt og greit, og gir en nydelig smak!

Forøvrig gjør jeg det samme når jeg lager terteskjell. Skreller rekene og lar skallene få et oppkok med den melken jeg skal lage tykk saus av.
Angående terteskjell. Jeg synes ikke de små i butikken er noe gode. Har du sjekket utløpssdatoen? Da synes jeg det er bedre å kjøpe frossen tertedeig. Bare tine den i 10 - 15 min og kjevle ut. Stekes i bare noen minutter (står på pakka). Selfølgelig kan en lage selv, men DET tar lang tid.

Smakelig måltid!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar