søndag 30. mars 2014

Tidskonto




Har lest en del i det siste om at vi pensjonister har det så økonomisk godt. Ja, en del har det, men langt fra alle. Noen vil at vi skal jobbe lenger og la de unge få mer tid sammen med barna mens de er små. Med den utviklinga jeg ser oftere og oftere, så skjønner jeg ikke problemet. Ser stadig foreldre med små barn som bare sitter å holder på med mobilen. Ungene får ingen oppmerksomhet. Ja, noen løser jo det problemet med å gi ungene egne mobiler eller andre elektroniske «dingser». Et kjøpesenter i nærheten reklamerer med «Treff for unge mødre med gratis WIFI». Så flott. Da kan de sitte i flokk med hver sin mobil og leke med den! Tid med barna? Jeg trodde TILSTEDEVÆRELSE var viktig. Gjøre ting sammen med barna. Det er en så viktig tid som en ikke får igjen. Om en er på jobb langt fra barna (til sjøs, nordsjøen eller andre jobber langt hjemmefra), så er vel ikke det noe værre, enn foreldre som sitter noen centimeter fra, men er helt fraværende? Kvalitetstid? Jeg skal ikke skjære alle over en kam, men det er en skremmende utvikling synes jeg. Vi kan vel ikke stoppe utviklinga, men vi kan selv velge hva som er viktig. Å spille spill, chatte, eller sjekke om det har skjedd noe nytt. Er det så nøya a? Er det viktigere å spille på mobil og brett enn å sitte å snakke sammen? Hvordan føler de andre i rommet seg da? Viktig? Neppe.

Men hvis de unge gjerne vil ha en tidskonto som de kan ta tid ut når de er unge og jobbe mer når de blir eldre, så må de gjerne det. Men la det ikke gå ut over oss som har jobbet et helt liv.



Og så var det de «rike» pensjonistene. Det er ikke bare pensjonister som reiser. Mange av de som reiser som pensjonister har vel ikke reist så mye tidligere i livet? De hadde ikke råd da de var yngre. Men når ungene flytter hjemmefra så blir som regel økonomien litt bedre. Vi har stillt opp og hjulpet foreldrene og eventuelt besteforelde. Minst en gang i uka. Når jeg bodde på den andre siden av landet, så var det å ringe like ofte. Etter det jeg hører så er ikke generasjonen under oss like flinke til det. De har ikke tid! Men hva bruker de tiden sin til? Vi har fremdeles 24 timer i døgnet. Det gjelder å disponere de timene riktig.

Beklager, men jeg er ikke helt enig at det er så synd på de unge. De har flere hjelpemidler enn det min generasjon hadde, men veldig mange lager mye mindre mat enn vi gjorde. Det blir mange ganger å kjøpe ferdigmat. Rimeligere å lage fra bunn av, og det finnes massevis av oppskrifter både i bøker å på nett om hvordan lage sunn mat. Det tar ikke lenger tid heller.

Ha en fin dag!

"Det er fint å få luftet litt innimellom!"












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar