lørdag 11. januar 2014

Avreisedag


I romjula gikk filmen "Selskapsreisen". Den ble vel filmet på den tiden jeg var på Gran Canaria for første gang. Og det er nærmere 40 år siden. Husker det fremdeles godt. Jeg var sammen med en som het Lars. Han var sjømann og innviterte meg med til Syden. Vi pakket og dro. Var veldig spent for det var min første tur til Syden. Men det hotellet vi skulle bo på var overbooket som ofte skjedde på den tiden. Så vi fikk et annet. Det var på Maspalomas, samme sted som vi skal bo denne gang. Maspalomas var ikke bygget ut den gangen.Vel, vi ble sendt avgårde til dette hotellet. Men der lå vi kun ei natt. Hotellet var jo bare halvferdig og det var rett og slett en byggeplass.
Dagen etter dro vi til reiseoperatøren og klaget. Så fikk vi et nytt hotell på Playa del Ingles. Kjempeflott! Synes vi. Kort vei til stranden også. Og dit måtte vi den dagen. Jeg lar meg veldig lett begeistre. Det har jeg alltid gjort, så jeg skiftet til badedrakt og løp ut i DE herlige bølgene. Jublet og lo. "Surfet" med kroppen og hadde det helt herlig. Traff ei lita jente på 8 - 9 år. Og vi lekte oss rundt i bølgene. Jeg sa til henne med smil og latter i stemmen: "Er det ikke herlig??!!!!". Da kom det litt kjedelig svar tilbake: "Nei, jeg synes det var bedre på Rhodos, jeg". Er det mulig? Så liten og så bortskjemt? Så det var litt sånn før og tydligvis.

Lars og jeg traff en gjeng med Herlige Trøndere som vi hang mye sammen med. Og en dag så måtte vi jo på Grisefest. ALLE var på grisefest den gangen. Hos Antonio. Jeg var en av de som ble plukket ut til å danse rundt og være sexy. Jeg husker fremdeles hva jeg hadde på meg. En minikort mørkeblå minikjole og lyseblå platåsko. Følte meg SÅ deilig! Men jeg vant ikke da. Det var vel ikke mye kjolekant å lette på tror jeg. Var også imponert over at vi fikk vin helt inn i munn av en "blomstervanne kanne." Vi spiste veldig mør, grillet gris og drakk en masse. Disse grisefesten var jo drikkefest hvor Skandinaver bar seg ganske gale. Passe vel kaskje inn der jeg da.

En annen ting også dengang. De hadde så herlig tomater. De var store og ikke mye pene, men utrolig gode. Finnes ennå, men ikke like mye. Og bananer. På min første tur var vi på en banaplantasje. Det var veldlig mange av de den gang. Nå er det ikke mange igjen. Spiste disse små kjempegode bananene. Og ble kjent med Banalikør. Det var noe nytt. Men en orker ikke mye av det. Litt for søtt.

Nei, dette har jeg ikke tid til.

Ha en flott helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar