lørdag 18. januar 2014

Svinefilet med sopp og løk.


Når man har fastboende familie her nede så kan dagene bli litt anderledes enn for vanlige ferierende.
I går var det et par jubileum som skulle feires. Da jobbet jeg litt som kokk. Jeg har en rett som jeg er veldig glad i og det er Svinefilet med sopp og løk. Her er oppskriften:

700 gr svinefilet, 1 ss sitronsaft, 2 ss matolje, 1 1/2 ts svart pepper, 3 ts salt, 1 hvitløkskløft (kan sløyfes)

Saus: 150 gr sopp, 1 løk, 2 ss smør, 2 ss sherry, 1 1/2dl kremfløte. Serveres med kokt ris.

Først fjernes eventuellt fett, sener etc fra svinefileen. Så skjæres den opp i små fine biffer. ca 2cm tykke.
Så banker jeg disse under plast eller godt matpapir eller noe sånt. Så lages marinaden. Jeg har to små plastikkposer utenpå hverandre og marinaden og biffene oppi der. Snu, vend og la de bli godt marinert.

Sett på ris.

Først stekes biffene, når de er stekt holdes de varme (f.eks i stekovnen på 65 - 70gr). Så stekes sopp, så stekes løk. Dette skal også holdes varmt. Så tar jeg Sherryen i stekepannen og reduserer den. (Koker inn). Så har jeg sopp og løk tilbake i stekepanna med sherryen. Kremfløten has i og det får et oppkok og simrer litt.

Ha risen på et fat "rundt kanten". Legg sopp, løk og saus i midten. Og legg biffene på toppen. Server!

Alle liker det her. Det er bare å prøve.

Tilbake til selskapet i går. Trivelig rundt matbordet. Gode viner og god drikke. Vi fikk underholdning av Elfi Sverdrup som både leste dikt og sang gamle "griseviser"



Kjempekoselig kveld!

Man vet aldri hva som dukker opp på denne bloggen.

Ha en fortreffelig helg!

2 kommentarer:

  1. Beste svinefilet jeg har spist.....tusen takk Vera.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Koselig å treffe deg, og håper du prøver selv å lage den retten. :-)

      Slett